Daresay by Knightec

App & Game Design

Jag och min grupp utvecklade ett interaktivt spel som kombinerar musik och rörelse för att träna hjärnan.
Project image

Som en del av kursen "Design-Build-Test" så samarbetade jag och min grupp med Daresay och Brainfunc. I detta projekt har vi vidareutvecklat BrainFunc appen med en ny speltjänst: BrainFunc Beats. Spelet kombinerar rörelse och musik för att skapa en engagerande och interaktiv upplevelse där användare tränar hjärnan genom att röra sig i takt till musik. Målet är att göra träning rolig och tillgänglig för alla, oavsett ålder eller förmåga.

Vår vision är att föra människor samman genom rytm och rörelse, där alla kan delta, ha kul och samtidigt utmana sig själva. BrainFunc Beats är utformat för att vara inkluderande och skalbart, med olika svårighetsgrader så att både nybörjare och mer erfarna användare kan hitta en nivå som passar. Spelet kan användas i skolidrott för att träna koordination och taktkänsla, som rörelsepauser på arbetsplatser för att öka fokus och energi, på äldreboenden för att uppmuntra aktivitet och stimulera hjärnan, eller i gruppträning där deltagarna rör sig i takt till musik och utmanar sig själva.

"Spelet kan spelas i skolan, på jobbet och på äldreboendet"

Vi började med en snabb researchfas för att förstå hur vi bäst kunde kombinera musik och rörelse i en spelupplevelse. Efter att ha skissat upp idéer på papper byggde vi lågupplösta prototyper i Figma, där vi testade olika koncept och animationer. Genom användartester fick vi värdefull feedback som hjälpte oss att förfina gränssnittet och spelmekaniken.

Spelet utvecklades i Phaser, ett JavaScript-ramverk för 2D-spel. Inlärningskurvan var inledningsvis brant, men med stöd från Daresay och genom att ta del av tutorials lärde vi oss snabbt hur vi bäst strukturerade koden. Genom att arbeta i en gemensam Git-repo där varje teammedlem hade en egen branch kunde vi smidigt utveckla olika delar av spelet parallellt och sedan slå samman våra bidrag till en helhet.

Nästa steg för BrainFunc Beats är att göra spelet mer tillgängligt genom att implementera ett färgblindläge, fler svårighetsgrader och ett bredare musikutbud. Vi ser även möjligheter att låta användare anpassa sin upplevelse genom fler inställningar och personaliserade funktioner.